CROWDFUNDPLATFORM

Activeer meer bewoners om samen hun omgeving mooier, beter en leuker te maken

Maak initiatieven zichtbaar voor iedereen

Versimpel geld ophalen, vrijwilligers werven en middelen inzamelen

Minimaliseer administratieve taken en besteed jouw tijd aan kwalitatief contact met bewoners

HÉT ONLINE PLATFORM VOOR BEWONERSINITIATIEVEN

Is jouw organisatie op zoek naar een alles-in-één oplossing voor het ondersteunen van bewonersinitiatieven? Het crowdfundplatform van BRUIS is een instrument om bewoners te prikkelen om gezamenlijk leefbaarheidsinitiatieven te organiseren. De basis is simpel: een online platform -volgens het crowdfund principe- maakt het voor bewoners eenvoudig om ideeën voor hun buurt te realiseren of bij te dragen aan een initiatief van een buurtgenoot.

Bewoners zorgen er zelf voor dat hun buurt mooier, beter en leuker wordt. BRUIS past het platform aan op de wensen van jouw organisatie, verzorgt de helpdesk voor bewoners en de financiële administratie. Wil je weten wat deze methode voor jouw organisatie kan betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op.

“Je ziet dat de methodiek echt werkt. Zowel voor bewoners als voor de gemeente. Initiatieven komen nu vanuit de mensen zelf en je ziet dat het draagvlak groeit onder de bewoners. In plaats van de vaste groep mensen die we kennen, staan weer nieuwe initiatiefnemers op die zelf aan de slag gaan in hun wijk.”

Roos de Keizer, projectleider Gemeente Ede

HOE WERKT HET?

Via het online platform kunnen initiatiefnemers zowel vrijwilligers en middelen (zoals materiaal, gereedschap of producten) als geld inzamelen voor hun initiatief. De basis is het online crowdfundplatform dat voor iedereen toegankelijk is. Het platform biedt bewoners de mogelijkheid om mee te doen op het moment dat het hen uitkomt.

Bewoners met een goed idee voor hun buurt, kunnen dit aanmelden via de site. Het idee wordt getoetst aan vooraf opgestelde voorwaarden. Zodra het is goedgekeurd, wordt het initiatief op de website geplaatst en opengesteld voor donaties, middelen en vrijwilligers. Nadat er voldoende geld is verzameld, betalen we het opgehaalde budget uit en kunnen bewoners het initiatief uitvoeren. Het verschil met traditionele bewonersbudgetten is dat bewoners écht zelf kiezen welke initiatieven wel en niet doorgaan.

1. Cheques (Ede Doet, gemeente Ede)

Het bewonersbudget wordt in de vorm van cheques verspreid onder bewoners. Deze methodiek is in 2015 in gemeente Ede gestart als Ede Doet. Elk adres ontvangt meerdere keren per jaar een waardecheque met unieke activatiecode in de brievenbus. Hoe vaak de cheques worden verstuurd en de hoogte van het bedrag bepaal je zelf.

Bewoners kunnen de cheques online of offline doneren aan het initiatief dat zij graag steunen. Ook kunnen bewoners sparen voor een eigen initiatief. Mensen gaan langs de deuren of zamelen op creatieve manieren cheques in. Zo gaan buurtinitiatieven leven en ontstaat er meer contact tussen bewoners.

Bezoek de website: www.ededoet.nl

2. Een online budget (Maak Capelle, gemeente Capelle a/d IJssel)

Kunnen initiatiefnemers aanspraak maken op verschillende (bewoners)budgetten of subsidiepotjes? Via het platform kunnen bewoners in een keer één aanvraag doen. Deze methodiek is in 2015 als ‘Maak Capelle’ gestart in gemeente Capelle aan den IJssel.

Organisaties ontvangen een digitaal budget dat zij via het crowdsourceplatform kunnen doneren aan initiatieven die zij willen steunen. Initiatiefnemers hoeven nu maar één keer een aanvraag in te dienen. Alle aangesloten organisaties ontvangen hiervan een e-mail. Zij beslissen zelf of zij het initiatief willen steunen en via het platform wordt duidelijk wie welke donatie doet.

Zo bevorderen we de samenwerking en maken we de besteding van budgetten transparant via één website. Daarnaast ontzien we zowel aangesloten organisaties én initiatiefnemers van administratieve taken, doordat wij één uitbetaling doen en één financiële verantwoording vragen.

Bezoek de website: www.maakcapelle.nl

Bezoek Ede Doet
Bezoek Maak Capelle

WAT ZIJN DE ERVARINGEN?

“Het is makkelijk om via het platform Ede Doet een initiatief te starten en cheques in te zamelen. Door het ophalen van de cheques is de saamhorigheid tussen de bewoners verbeterd. Zelf ervaar ik dat bijna iedereen uit de buurt mij nu kent en heb ik zelf vrij veel contact met de bewoners”.

Ben Plate, inwoner gemeente Ede

“Bewonersbudgetten worden eenvoudig aan initiatiefnemers toegekend, snel uitbetaald en de bewoners zijn met een financiële verantwoording klaar. Geen rompslomp meer met facturen, bonnen en declaraties, maar een efficiënte afhandeling.”

Paul van Gink, Wijk Overleg Platform gemeente Capelle a/d IJssel

“Ons platform ‘Maak Capelle’ leeft steeds meer in Capelle aan den IJssel. Bewoners die voorheen minder betrokken waren bij hun buurt, raken getriggerd om ook een buurtactiviteit te organiseren. De besteding van ons bewonersbudget is online zichtbaar en daarmee transparant voor de gemeente, maar ook voor de bewoners.”

Werner Kasten, gebiedsregisseur bij gemeente Capelle a/d IJssel

“De initiatieven via Ede Doet zijn kleine bouwsteentjes voor het grotere geheeld. Het draagt elke keer bij aan de sociale cohesie, verminderen van eenzaamheid of andere opgaven in de desbetreffende straat of buurt. Om de grote gebiedsopgaven aan te pakken moeten we klein beginnen en Ede Doet is hier een ideaal middel voor”

Matthijs Bouwman, gebiedsmanager gemeente Ede

In deze video vertelt bewoner Sylvester van Ledden hoe hij met behulp van Ede Doet een (speel)pleintje samen met de buurt heeft aangekleed met eetbaar groen.

Paul van Gink, secretariaat van het WOP Schollevaar, vertelt hoe bewoners van Capelle a/d IJssel een bijdrage kunnen aanvragen via Maak Capelle.

Op 14 mei 2020 organiseerde BRUIS samen met de gemeente Ede de online editie van Ontmoet Ede Doet, een kennismaking met hoe de methodiek draait in de gemeente Ede. Via een livestream op YouTube gaf BRUIS een presentatie over de ins and outs van de methodiek. Via een online Q&A konden de kijkers daarna al hun vragen stellen aan het Ede Doet team van de gemeente Ede. De regisseur, gebiedsmanager, wijkbeheer en bewoners deelden hun kennis en ervaring over het platform. De uitzending kun je hier terugkijken.

Geïnteresseerd in het platform en wil je meer weten?
Neem contact met ons op.